Dán tudósok szerint a természet további átalakításával kellene fékezni az ember okozta globális klimatikus folyamatokat: felhők gyártásával, a napfény visszaverésével csökkenteni lehetne az átlaghőmérsékletet.
Már jó ideje folynak a kutatások arról, hogy miként lehetne csillapítani az ipari termelés környezetkárosító hatásait. Számos tanulmány mutatta már ki, hogy az emberi tevékenységnek köze van a globális felmelegedéshez, aminek jelenleg még beláthatatlanok a hatásai: a jégtakarók olvadása, az éghajlatok eltolódása komoly problémát jelent. Ugyanakkor a szennyezés nem szüntethető meg teljesen, így a kutatók megoldást keresnek.
Rakéta vagy felhő
Voltak már ötletek a helyzet kezelésére, ezek azonban kivitelezhetetlennek és túlságosan drágának tűntek: egy amerikai mérnök például több milliónyi apró, fényvisszaverő felületeket juttatott volna a világűrbe rakétákkal, hogy azok a Nap fényének részleges tükrözésével mérsékeljék a hőmérsékletet. A koppenhágai tudósok úgy gondolják, megtalálták a megoldást a globális felmelegedés mérséklésére. Állításuk szerint viszonylag olcsó és egyszerűen megvalósítható ötletükkel jelentősen enyhíteni lehetne az üvegházhatású gázok okozta problémákat.
Elképzelésük szerint körülbelül kétezer, szélenergiával működő hajó járná az óceánt. Ezek a járművek vizet szívnának fel, amit szétpermeteznének a légkörben. A tapasztalatok szerint a folyamat végén felhősödés alakulnak ki. Ezek a felhők a visszavernék napfény egy-két százalékát, így azok a világűrbe távoznának ahelyett, hogy az óceánt melegítenék fel. Ez a visszavert energiamennyiség elég lehet ahhoz, hogy csökkentsük a felmelegedést.
Automata hajók
A hajók a tervek szerint automata vezérlésűek lennének, nem lenne legénységük, műholdakkal irányítanák őket az óceánnak arra a pontjára, ahol a legnagyobb hatásfokkal tudnak részt venni a felhőréteg képzésében. Főleg a Csendes-óceánon dolgoznának, messze a lakott területektől, hogy az embereket ne zavarják a folyamatos esőzések.
Az eddigi kimutatások szerint a flotta megtervezése, felépítése, tesztelése és 25 éven belüli útra bocsátása körülbelül 9 milliárd dollárba kerülne, ami eltörpül ahhoz a 250 milliárdhoz képest, amit a fejlett országok fordítanak a szén-dioxid-kibocsátás hatásainak enyhítésére.
A módszer több kutatócsoportnak is megtetszett, amerikai és brit tudósok hasonló megoldáson gondolkoznak, és ők is a felhőképző hajó prototípusának megépítésén dolgoznak.